Naslovnica e-tečaj MS Excel 2007

 

Osnove programa za tablično računanje MS Excel 2007


Kao posljedica sudjelovanja na CARNetovom tečaju o korištenju sustava Moodle, nastao je e-tečaj „Osnove programa za tablično računanje MS Excel 2007”. Tečaj je u rujnu 2011. uključen u ponudu CARNetovih e-tečajeva za korištenje u nastavi te tako postao dostupan svim CARNet korisnicima što smatram pohvalom i poticajem za daljnji rad i napredovanje.

Pošto je Moodle sustav izrazito velikih mogućnosti koje se tek naziru tijekom učenja o njemu, ovaj tečaj treba popravljati i nadopunjavati. Kako bih popravila tečaj, ispravila načinjene pogrješke i po potrebi nadogradila sadržaj, potrebna mi je pomoć zainteresiranih entuzijasta koji će tečaj isprobati, a potom se na njega kritički osvrnuti s ciljem poboljšanja kvalitete. Bit ću vrlo zahvalna svima koji se jave na Kontakt sa svojim razmišljanjima, kritikama i prijedlozima.

1. Ciljana skupina polaznika i obrazovni ciljevi

Tečaj „Osnove programa za tablično računanje MS Excel 2007” namijenila sam učenicima srednjih škola kojima je Računalstvo/Informatika redoviti predmet i učenicima osnovnih škola kojima je Informatika izborni predmet. Tečaj je usklađen s Nastavnim planom i programom predmeta Računalstvo/Informatika. Naravno, mogu ga koristiti i svi oni kojima je želja naučiti rukovati osnovnim mogućnostima programa MS Excel 2007.

Slika 1. Izgled naslovne stranice tečaja

2. Nastavni sadržaj

Tečaj je podijeljen u šest tematskih cjelina. Svaka se sastoji od jednog ili više poglavlja, a svako poglavlje od niza lekcija.

Slika 2. Prikaz tematskih cjelina
  • Prva cjelina: Uvod u program, Prozor programa

  • Druga cjelina: Podatci, Oblikovanje podataka

  • Treća cjelina: Brojevi i formule

  • Četvrta cjelina: Razne mogućnosti programa, Oblikovanje izgleda stranice, Držač ispune

  • Peta cjelina: Grafikoni

  • Šesta cjelina: Funkcije

Kao uvod u svaku od tematskih cjelina navedeni su obrazovni ciljevi i aktivnosti koje se očekuju od korisnika.

Slika 3. Jedan od uvoda u pripadajuću tematsku cjelinu Slika 4. Primjer lekcije

Lekcije su oblikovane na jednostavan način, pisane su jednostavnim jezikom, obimom nisu prevelike, a sadržaj je obilno popraćen slikama koje olakšavaju usvajanje gradiva (preko 300 slika).

Navigacija između poglavlja i lekcija je vrlo jednostavna. Po odabiru poglavlja prikazuje se popis lekcija. Nazivi lekcija ujedno su i poveznice koje vode do pripadajućih lekcija. Za kretanje naprijed – natrag služe navigacijski gumbi sa strjelicama.

Slika 5. Prikaz navigacije

Svaka tematska cjelina sadrži pripadajuću Vježbenicu, Zadatak i Test.

2.1. Vježbenice

Uz pomoć Vježbenica korisnik kroz praktični rad na računalu treba isprobati i uvježbati naučeno. Vježbenice se sastoje od vježbi. Datoteke za vježbanje korisnik može izraditi sam ili na svoje računalo može preuzeti gotove pripremljene datoteke.

Slika 6. Prikaz dijela jedne od Vježbenica

2.2. Zadatci

Zadatci se, poput Vježbenica, izrađuju u datotekama koje korisnici stvaraju sami ili ih preuzimaju sa sustava na svoje računalo. Kad izrade zadatak, korisnici datoteke trebaju učitati u sustav. Učitane zadatke pregledava nastavnik–mentor i vrjednuje ih. Uspješnost rješavanja zadataka (uz testove) određuje uspješnost svladavanja tečaja.

Slika 7. Prikaz dijela jednog od zadataka

2.3. Testovi

Testovi omogućavaju online provjeru znanja. Stvorena je baza od 84 pitanja koja su različitog oblika i vrste, od zadataka višestrukog odabira, kratkih odgovora, usporedbe parova do oblika istina/laž i ugniježđenih odgovora. Svaki je test vremenski ograničen, a korištenje tečaja u praksi dat će povratnu informaciju za možebitnu korekciju predviđenog vremena rješavanja.

Korištenjem pitanja iz baze za svaku od tematskih cjelina, oblikovan je test od četrnaest pitanja. Pri stvaranju testa uključena je mogućnost miješanja redoslijeda odgovora da bi pitanja kod svakog korisnika imala drugačiji redoslijed te mogućnost promjene redoslijeda odgovora u pitanju. Ove mogućnosti smanjuju mogućnost varanja na testu.

Slika 8. Prikaz raznih vrsta pitanja u testu

Testovi se ispravljaju automatski. Takav način rada omogućava da korisnik dobije povratnu informaciju odmah po završetku testa. Tablica pokazuje povratnu informaciju koja se trenutno koristi u tečaju, a oblikovana je na osnovi postotne uspješnosti:

Slika 9. Prikaz povratnih informacija

2.4. Komunikacijski alati

Budući da je online tečaj specifičan oblik obrazovnog procesa, na njegovu uspješnost utječe i mogućnost interakcije između sudionika – korisnika međusobno te nastavnika i korisnika. Primjenom odgovarajućeg oblika komunikacije u online tečaju, korisnici stječu osjećaj pripadnosti grupi, mogu dobiti pomoć drugih korisnika ili mentora, a mogu i raspravljati o nastavnim sadržajima. U tečaju se koristi asinkroni oblik komunikacije: forum.

Za tečaj su pripremljena tri foruma. Jedan služi predstavljanju i upoznavanju kandidata i mentora međusobno, drugi je namijenjen objavljivanju vijesti o tečaju, a treći forum služi raspravama o problemima nastalim pri svladavanju nastavnog gradiva.

Slika 10. Forumi

3. Opis strategija učenja

S obzirom na ciljane skupine korisnika, tečaj je moguće koristiti na dva načina – kao kombinirani oblik nastave kojim upravlja mentor-nastavnik te kao online tečaj za samostalno učenje koje može biti mentorirano ili nementorirano.

3.1. Primjena tečaja u nastavi

Prvi način podrazumijeva primjenu tečaja u nastavi pri čemu se dio nastave odvija na klasičan način u učionici, a dio online. Svi materijali koji se učenicima pružaju u klasičnom dijelu nastave, ponuđeni su i kao dio online tečaja kroz tematske cjeline pa ih učenik može dodatno rabiti.

Učenici s mentorom ili međusobno mogu komunicirati korištenjem elektroničke pošte i foruma. Forumom mogu razmjenjivati razmišljanja o problemima na koje su naišli, o spoznajama koje su stekli, a nastavnik uvijek ima mogućnost usmjeravanja rasprava ili ponude rješenja problema kada smatra da je to potrebno.

Ovakav način korištenja tečaja podrazumijeva i vremenska ograničenja pa je bitno koristiti kalendar u kome će biti zabilježeni svi datumi važni za tečaj.

Mentor–nastavnik tečaj može koristiti i na ograničeni način, tako da uz pomoć tečaja samo provjerava usvojena znanja i vještine svojih učenika. Tada će, za vrijeme nastavnog sata predviđenog za provjeru znanja određene tematske cjeline, u kontroliranom okruženju (objektivnost vrjednovanja uspješnosti rada učenika) učenike uputiti na rješavanje zadataka i online testova. Dobivene ocjene mogu biti samo dio ili jedini način vrjednovanja uspješnosti učenika pri usvajanju ove nastavne teme.

3.2. Online tečaj

Drugi način korištenja tečaja je isključivo online. Na taj način korisnik samostalno, u vrijeme kada to njemu odgovara i koliko mu odgovara, usvaja nova znanja iz ponuđenih lekcija, a potom uvježbava naučeno. Tečaj je kvalitetniji ako je mentoriran jer korisnik dobiva povratne informacije o uspješnosti izvršenih zadataka, forumom sudjeluje u raspravama, dobiva odgovore na pitanja i smjernice u radu.

S obzirom na ponuđene materijale, vježbe i upute, smatram da bi i nementorirani način rada trebao biti posve zadovoljavajući te da bi prosječno motiviran i prosječno marljiv korisnik uz pomoć ovog tečaja mogao postići odlične rezultate.

4. Plan vremenskog trajanja tečaja

Predviđeno vrijeme za trajanje nementoriranog online tečaja je šest tjedana. Tijekom tog perioda korisnici tečaju mogu pristupati u vrijeme kada im najviše odgovara. Za svladavanje nastavnog gradiva, izradu vježbi, zadataka i testova predviđeno je od četiri do šest sati tjedno. Smatram da je to za prosječno zainteresiranog korisnika vrlo zadovoljavajuće s obzirom na cilj koji želi postići.

Ako se tečaj izvodi kombiniranim načinom, mentor-nastavnik, ovisno o dobi učenika, njihovim sposobnostima i interesima, tečaj može izvoditi kraći ili dulji period.

5. Elementi za vrjednovanje znanja

Konačni uspjeh ovisi o rezultatima postignutim rješavanjem šest zadataka i šest testova. Zamišljeno je da ukupan broj bodova bude 100 (zadatci 60 bodova, a testovi 40 bodova).

Testovi se ocjenjuju automatski. Prema postotnoj uspješnosti potrebno je oblikovati skale ocjena te odrediti udio svakog testa u ukupnom rezultatu uspješnosti rješavanja testova. To još nije učinjeno za ovaj tečaj.

Također još nisu oblikovane skale ocjenjivanja svakog zadatka pojedinačno te određivanje udjela svakog zadatka u ukupnom rezultatu uspješnosti rješavanja zadataka. Taj je dio tečaja još u izradbi, ali se nadam da će uskoro biti oblikovan i ponuđen na korištenje.

Slika 11. Kalendar

6. Kako do tečaja?

I za kraj, kako do tečaja?! To je moguće na više načina, primjerice, odabirom poveznice:

Tečaj MS Excel 2007

Slika 12. EduHr

Budući da je tečaj načinjen u CARNetovom sustavu Moodle, po odabiru navedene poveznice treba se prijaviti u sustav. Poveznica korisnika odvodi na stranicu za autentifikaciju. Korisnik treba upisati svoje podatke, korisničku oznaku i zaporku iz Edu.hr sustava (npr. This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it ).

Po prijavi u sustav, korisnika dočekuje pristupna stranica za tečaj.

Slika 13. Pristup tečaju

A nakon toga… Pogledajte. Kritizirajte, tražite pogrješke i mane. I, lijepo molim, obavijestite me o svemu što smatrate da je bitno kako bi se tečaj poboljšao.